dinsdag 1 mei 2012

Lopen

Dit stukje schreef ik twee dagen voor ze overleed.


Ze kan niet meer lopen. Opeens vraag ik me af: hoe liep ze vroeger eigenlijk? Als ik nu denk aan een lopende mama zie ik haar lopen zoals ze dat het laatste jaar doet. Voorzichtig, voetje voor voetje. Toefelen, noemen wij dat. Ze tilt haar voeten dan niet meer echt op en snel gaat het niet. Maar het gaat. Of nouja, ging. Voor die tijd liep ze toch anders, maar ik weet niet meer hoe. Ik zie het niet meer voor me. Nam ze grote stappen of kleine? Keek ze recht vooruit of een beetje omlaag? Liep ze bewust of snel en automatisch? Zag ze er vrouwelijk uit als ze liep of hield ze haar heupen stijf? Soms ben ik zo bang dat ik me niets meer herinner van de tijd toen ze nog niet ziek was. Ken ik de echte mama eigenlijk nog wel? Acht jaar is een lange tijd. Ik was achttien toen de diagnose werd gesteld en ik studeerde net. Ze was nooit een moeder die met thee en koekjes zat te wachten als je uit school kwam. Gelukkig niet zeg. Maar wie was ze wel? Ze heeft me liefde voor fotografie bijgebracht, ze heeft me geleerd dat er weinig belangrijker is dan echte en goede vriendschappen en ze heeft het nooit raar gevonden als ik bang was voor onnozele dingen als onweer. Ze oordeelde niet.

Zie mij eens over haar praten in de verleden tijd.  Ik weet niet meer hoe ze liep en ik ben misschien wel meer vergeten. Maar wat ik wel zeker weet is dat ze niet de persoon is die nu beneden op de bank ligt. Wat is kanker toch een verschrikkelijke ziekte die op een gegeven moment nog maar zo weinig heel laat van wie iemand is. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten