donderdag 7 juni 2012

Boeiend


De dingen die mensen me vertellen – ze boeien me zo weinig. Iemand heeft een nieuwe baan. Een ander heeft besloten te gaan samenwonen. De opa van die ene is overleden. Een vriendin kan maar geen baan vinden. Hij heeft bijna zijn scriptie af. Zij is net terug van een grote reis. Ik zeg hoe leuk het allemaal is, dat ik blij ben voor ze, dat ik met ze meeleef. Het interesseert me allemaal geen kut. Ik vraag hoe het gaat en hoor het antwoord geduldig aan. Het doet me alleen niets.

Leuk hoor dat je meer gaat verdienen dan eerst, maar wat zou mij dat interesseren? Vervelend hoor dat je niet zeker bent over je relatie, maar ik kan er niet mee zitten.

Het is niet echt een emotie die eraan ten grondslag ligt. Ik word niet blij, jaloers, verdrietig van andermans verhalen. Het laat me niet warm of koud. Er is niet echt iets. Het is meer een soort gewoonte die ik door blijf zetten. De oprechte interesse die ik eigenlijk altijd wel heb (gehad?) is na jaren van praktiseren makkelijk te faken. Volgens mij heeft niemand het door dat ik ergens binnenin me afsluit voor de dingen die ze vertellen. Ik luister wel, maar diep in mij zit ik – zonder dat iemand het ziet – op een plekje waar ik alleen maar gaap en voor me uitkijk. Nergens naartoe. Want er is even niets boeiends genoeg om naar te kijken. 

2 opmerkingen:

  1. Beste Muis,

    via wat googlen kwam ik op je blog en een andere site waar je hebt gepost terecht. En ik herken veel in de dingen die je schrijft. Wij hebben afgelopen maart/april voor dezelfde keuzes gestaan en mijn moeder is half april overleden. Ik ben er alleen pas achteraf over gaan lezen.

    Groet van iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik kwam via wat googlen vandaag voor het eerst op je blogspot.. Het afgelopen uur heb ik elk woord dat je schreef gelezen, soms meerdere keren.. Doodeng en geschrokken.. omdat het precies is wat ik denk maar niet hardop zeg, wat ik meemaak, wat ik voel... Ik herken mezelf in je verhalen en het doet me goed om te weten dat ik niet de enige ben.
    Mijn moeder is onlangs overleden aan kanker en elke dag vraag ik me af of mijn gedachten en gevoelens wel 'gezond'of 'normaal' zijn..
    Anyway, bedankt voor het delen van je verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen