donderdag 29 maart 2012

Brillenglazen


Het is zaterdagavond en we doen een spelletje. Meestal Scrabble, want ze vergeet nooit hoe dat moet. Ze heeft tegenwoordig een bril met enorme ronde glazen waarin haar ogen bijna wegvallen zonder dat ze kleiner worden. Ze zijn groot en ze kijken me vaak vragend en een beetje hulpeloos aan. Ze willen weten waar de sleutels liggen, hoe laat we weg moeten en wat er aan het gebeuren is. Maar niet nu. Nu zijn ze aan het winnen. Mama is goed in Scrabble en ze weet altijd de  woordwaarde tegeltjes te pakken te krijgen. Ik weet niet hoe ze het doet, zoals ik van zoveel dingen niet weet hoe ze het doet.

Als het spel klaar is zitten we nog even aan tafel. Ze vraagt ons of ze veranderd is. Haar ogen zijn opengesperd en ik kan niet liegen. Ja, je bent veranderd, maar het valt wel mee. Het had erger kunnen zijn. Papa knikt. Je wereldje is gewoon wat kleiner geworden. Het is niet meer hetzelfde, je bent niet de vrouw waar ik ooit mee trouwde. Het is een andere relatie geworden. Ze knikt, dat weet ze zelf ook wel. Maar soms zijn we nog zoals we waren hè, gewoon samen? Hij kijkt naar haar en ziet die ogen achter die vergrootglazen. Ja, zeker. Soms wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten